Oriol Pla: "El mòbil és droga de la bona i en algun moment s'haurà de legislar"
L'actor ha creat amb Pau Matas 'Gola', un espectacle sobre els mals de la societat consumista
ENTREVISTA. Gola
23:23
Compartir
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
<iframe src="https://cadenaser.com/embed/audio/460/1733663933346/" width="100%" height="360" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Barcelona
La gola és l'espai comprès entre el vel del paladar i el començament de l’esòfag o la boca de certs animals com el llop. Una gola és també un paratge de molta profunditat en el curs d’un riu i, en argot militar, la mitja lluna de metall que portaven penjant del coll els oficials de l’exèrcit a les guerres. I gola és un dels 7 capitals, el desfici per menjar i beure sense control, una gran metàfora del comportament humà en aquesta era de tecnocapitalisme. L'actor Oriol Pla i el músic i dissenyador Pau Matas, ambdós creadors escènics, han estrenat 'Gola' al Teatre Nacional per explorar aquesta realitat. Tots dos han col·laborat en èxits com 'Travy'.
Risc i honestedat
En paraules del crític de teatre del 'Tot és comèdia' Oriol Puig Taulé a l'obra "hi ha de tot: teatre físic, dansa, clown, monòleg, performance, això vol dir que les coses es fan de veritat, que no se simulen: si es menja, es menja. No hi ha sang, això no és Angélica Liddell, no hi ha automutilacions. Hi ha perill, però també honestedat des d'un personatge que fa servir una màscara ben marcada (Oriol Pla)". Hi ha tot això i també una màquina expenedora d'snacks i begudes.
Màquina expenedora
"La gola contemporània (és un concepte) que se'ns en va de les mans, no és només menjar. Vivim en una societat de consum i la gola és "benvinguda" les 24 hores del dia. L'escenògrafa Sílvia Delagneau ens va fer la proposta de situar a l'escenari una màquina expenedora per ventilar-nos ràpid la literalitat de la gola (entesa com l'apetit desordenat de menjar i beure) per poder anar més enllà del menjar. I que després poguéssim portar la imaginació cap a tot allò que ens permet l'abundància, l'excès, la por al silenci, la por a no fer res.. ", diu Pau Matas i Pla afegeix: "A mi la màquina expenedora em recorda l'aparador de Netflix: és igual el que triïs, tots els productes son la mateixa merda".
"Troncomòbil"
Sobre la gola relacionada amb la nostra dependència al mòbil, un dels temes de l'espectacle, Pau Matas diu: "Em vaig comprar un "troncomòbil" (mòbil sense connexió) pel dia que estigui preparat tenir-lo a ma, però encara està a la caixa. Me'l vaig comprar perquè just havia llegit un llibre sobre el valor de l'atenció i la nostra capacitat de concentració que cada vegada és menor. Es poden fer coses. Jo ara porto un rellotge perquè m'adonava que cada vegada que volia saber l'hora mirava el mòbil, i em posava a mirar el whatsapp, l'instagram, el mail". I Oriol Pla explica: "Jo vaig estar amb un "troncomòbil" una temporada, i el whatsapp el consultava a casa a l'ordinador. M'ajudava a estar més organitzat. Però això és droga de la bona i en algun moment s'haurà de legislar perquè ens l'estan fotent. Això no té fi, és un scroll infinit. També vaig deixar de fumar fa un any i poc, i em vaig adonar que quan volia fumar era quan m'havia d'enfrontar a una cosa que no em venia de gust".
'Gola' es representa al TNC fins el 22 de desembre amb les entrades exhaurides.