Tot és ComèdiaTot és Comèdia
Ocio y cultura

La biblioteca popular, amb Marta Cava

Amb una tria de llibres sobre dones surpervivents

SECCIÓ. La biblioteca popular, amb Marta Cava

SECCIÓ. La biblioteca popular, amb Marta Cava

10:28

Compartir

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

<iframe src="https://cadenaser.com/embed/audio/460/1717935189596/" width="100%" height="360" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Barcelona

La bibliotecària del 'Tot és comèdia' recomana una selecció de llibres protagonitzats per personatges femenins que tenen en comú la supervivència.

1) La plaça del Diamant / Mercè Rodoreda (Club Editor)

Segurament és un dels clàssics més universals de la literatura catalana i la gran obra mestra de Mercè Rodoreda. Estimada per molts i odiada per d’altres, és un clàssic de les lectures obligatòries i l’educació literària de casa nostra. I precisament, t’agradi o no t’agradi, en algun moment de l’etapa educativa has llegit alguna obra seva i, gràcies a aquesta “obligatorietat”, l’has pogut llegir i te n’has pogut formar una opinió, perquè la literatura també és això. Per refrescar la història (o situar-la): la protagonista és la Natàlia, que un dia, en un ball que es fa a l’envelat de la plaça del Diamant de Gràcia, coneix a un home amb qui comença a festejar. La història segueix el seu curs: s’enamoren, es casen, marxen a viure junts, però el que comença bé acaba malament, perquè la Natàlia s’anirà diluint en aquesta relació i anirà deixant de ser feliç amb el seu home que, com bé podran apreciar els lectors, veuran que està atrapada en una relació tòxica i de maltractament psicològic. L’inici de la Guerra Civil ho empitjora tot i la protagonista, sola i amb dos fills, haurà de fer l’impossible per sobreviure, fins que un dia no pot més i aquell precís dia, un cop de sort ho canvia tot.

2) Casada i callada / Emma Zafón (Empúries)

Comença igual que La Plaça del Diamant i té un munt de paral·lelismes amb l’obra de Rodoreda, però amb la diferència de l’època i el lloc, així que comença com qualsevol història d'amor: en un ball en plenes festes, amb dos joves que es coneixen i s'agraden, que es segueixen veient, trobant, coneixent-se i començant a sentir les espurnes del desig i del sexe. Però hi ha una cosa que no es veu, la pressió social perquè aquella història surti bé, més enllà dels desitjos dels protagonistes: és el que toca, perquè una dona no pot quedar-se sola ni sortir del marge d'allò establert. La protagonista d'aquesta narració de sobte passa del desig a l'angoixa, de desitjar parlar amb l'home que estima a poder fugir de casa, de sentir que té algú amb qui dormir a les nits a refugiar-se al llit dels seus fills. Un relat de ficció massa real i massa actual encara, perquè la pressió social per arribar a certa edat amb parella, fills i hipoteca encara existeix. I més en pobles petits. I les qui més ho pateixen segueixen sent les dones.

3) Coragre / Nora Ephron (L’Altra editorial)

Nora Ephron és coneguda sobretot pels seus articles i les seves comèdies romàntiques, i un dia, de sobte, descobreix que el seu marit (per més inri, un periodista que ha passat a la història per la seva feina) l'ha posat les banyes i just quan estava embarassada del seu segon fill. Llavors, va tenir la criatura, va passar el dol i va agafar la seva història, la va passar pel sedàs de la ficció i va decidir fer un relat de venjança cap al seu marit (i podríem dir que cal als homes, en general). Fent servir una escriptora de llibres de cuina d'èxit, Ephron agafa la seva relació i la barreja amb receptes de cuina jueva, i mentre reflexiona sobre la vida, l'amor, les relacions, la solteria, el matrimoni i... els homes. Plena d'humor àcid i cuina (no la llegiu amb l'estómac buit!), Ephron va fer una història de desamor i de venjança, sense perdre l'optimisme, sabent-se guanyadora i no víctima, i perquè, com bé diu ella, escriure els traumes van bé per poder començar a buidar el pap i oblidar.

4) Parla / Laurie Halse Anderson (L’Altra tribu)

La Melinda comença l'institut de la pitjor manera possible: ningú vol parlar amb ella i ha de fer el possible per passar desapercebuda. Durant l'estiu va passar una cosa que va fer que tothom li girés l'esquena. Així que ha de viure amb la culpa, el dolor i el silenci que això li comporta. Molta gent del seu entorn notarà que la Melinda amaga alguna cosa, que té un secret, però ella, per molt que vulgui parlar, serà incapaç de dir-ho en veu alta. Fins que un dia, en una classe, gràcies a un dibuix d'un arbre que ha de fer, començarà a expressar-se i podrà posar sobre la taula tot el dolor que té a dins i que tant mal li provoca.

Recorda que també pots tenir tota la informació de SER Catalunya al nostre canal de WhatsApp.

 
  • Cadena SER

  •  
Programación
Cadena SER

Hoy por Hoy

Àngels Barceló

Comparte

Compartir desde el minuto: 00:00